سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزشگاه رفوگری فرش

آموزشگاه رفوگری فرش 

 میتوان گفت فرش ها جز مهمترین وسایل برای هر خانه ای میباشد.فرش باعث میشود که خانه رنگی دیگر داشته باشد پس افراد خانه به ان توجه خواهند کرد همانطور که میدانیم فرش ها به دو نوع ماشینی و دستباف تقسیم میشوند فرش های ماشینی که توسط دستگاه بافته خواهند شد ولی فرشهای دستباف و تابلو فرش ها توسط دستان هنرمند زنان و مردان ایرانی بافته خواهد شد در سراسر کشور پهناور مان ایران زنان و مردانی وجود دارند که در کارگاهای فرش بافی مشغول به بافت فرش و اموزش بافت میباشند و همچنین اموزشگاه هایی برای بافت فرش وجود دارد که افراد زیادی هستند که علاقه خاصی به بافت فرش دارند همانطور که میدانیم مکمل بافت فرش هنر رفوگری میباشد مطمئنا کسی که بافتن فرش را یاد میگیرد رفوی ان را هم یاد خواهد گرفت چرا که ممکن است هنگام بافت فرش فرش دچار پارگی یا اسیب شود که اگر بافنده کار رفوگری را اموزش دیده باشد در حین بافت اگر مشگلی به وجود امد برای برطرف کردن ان از رفوگری استفاده میکند.

مرمت فرش

رفو کردن فرش یعنی اینکه اگر فرش دارای عیب ها و اسیب دیدگی هست ترمیم شود.فرش یک وسیله بسیار مهم است که از پشم پنبه و ابریشم تشکیل شده است که این فرش ها هر لحظه ممکن است دچار اسیب شوند و این اسیب ها ممکن است پارگی  و سوختگی باشد.

این حرفه هم زمان با فرش بافی به وجود امده است و تکمیل کننده هم میباشند.

ابزاری که برای مرمت فرش احتیاج میباشد عبارتند از:چاقوی بفت موم درفش کلاف نخ شانه های اهنی قیچی انگشتانه نخ و سوزن قاب کوچک چوبی انبردست و...

هنگامی که تار و پود فرش به دلیل بید خوردگی یا اتش سیگار یا در اثر اصطحکاک دچار اسیب شود ان را رفوخواهند کرد.اموزش های رفو کردن فرش و بافت فرش در اموزشگاه صورت میگیرد و خیلی از افراد هستن که ابتدا به سراغ اموزش بافت فرش میروند و در حین کار متوجه این موضوع خواهند شد که بافت فرش و ترمیم فرش مکمل هم هستند ممکن است در بعضی از اموزشگاه ها هم زمان هم اموزش بافت فرش و هم اموزش رفو کردن فرش را در کنار یک دیگر بدهند انها بعد از اینکه بافت فرش را اموزش دادن شروع به اموزش مرمت فرش میکنند و به صورت حرفه ای اموزش میدهند.

 مراحل اموزش رفوگری فرش در اموزشگاه

ابتدا راجب انواع فرش و استفاده ان ها و نحوه بافت و ابزاری که برای مرمت فرش احتیاج است توسط استاد کار به صورت تئوری توضیح داده میشود وسپس مراحل مرمت ابتدا به صورت تئوری توضیح میدهند و بعد به صورت عملی اجرا خواهند کرد.

مراحل مرمت فرش

اولین مرحله دوختن شیرازه میباشد به این صورت که رفوگر باید نخی را که مناسب شیرازه دوزی است را انتخاب کند و بعد قسمت هایی را که از شیرازه از بین رفته است انجام دهد حتما باید نخ همرنگ شیرازه باشد تا کار زیبا شود...

مرحله دیگر رفوگری پل سازی میباشد چله هایی که ممکن است در اول و اخر قالی از بین رفته باشند رفوگر با یک رنگ خاص انها را ترمیم میکند...

مرحله بعدی بافت گلیم میباشدکه باید طبق ان چیزی که در اول و اخر فرش وجود دارد زده شود.

اگر فرش دچار بید خوردگی شده باشد هم باید روی فرش و هم پشت فرش رفو شود.

رفوگر باید در این زمینه مهارت داشته باشد

ممکن است روی فرش سوراخی به وجود امده باشد یا فرش دچار سوختگی شده باشد ممکن است این عوامل بر اثر کهنه بودن فرش به وجود امده باشد پس حتما باید برای رفو دقت کافی داشت تا از ارزش ان کم نشود.

تمام این مراحل جز به جز در آموزشگاه رفوگری فرش توسط استادی ماهر اموزش خواهد شد و افراد میتوانند با هزینه کردن برای این کار در اینده شغلی خوب داشته باشند و به درامدی مطلوب برسند حتی افرادی که بافت فرش رابلد هستند میتوانند برای تکمیل خود کار رفوگری را اموزش ببینند.و هزینه ی تمام این ها بستگی دارد که اموزشگاه در چه محله ای باشد و استادی که اموزش میدهد از چه مهارتی برخوردار باشد و ممکن است اموزشگاه هزینه وسایل را برای اموزش از خود هنر جو دریافت کند پس برای اینکه در بهترین اموزشگاه اموزش رفوی فرش راببینند بهتر است از قبل تحقیق کنند و بهترین اموزشگاه را انتخاب کنند.